طراح بازی‌های ویدیویی کیست؟
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ تاریخ انتشار

طراح بازی‌های ویدیویی چه وظایفی برعهده دارد؟

طراح بازی‌های کامپیوتری وظایف مختلف و البته مشخصی دارد، اما یکی از اصلی‌ترین وظایف این فرد، شناسایی عناصر درستی است که باعث جان‌بخشیدن به یک بازی می‌شوند. به بیان دقیق‌تر، طراح بازی باید عناصر مورد نیاز در یک بازی را درک کند و این عناصر را به یک بازی وارد کند که بازیکن بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند تا از بازی‌ لذت ببرد. برای این منظور، طراح بازی باید برخی مهارت‌های پیشرفته را در زمینه فنی و هنری داشته باشد. در نتیجه باید آشنایی نسبتا خوبی با زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهایی داشته باشد که برای ویرایش مراحل ساخت بازی از آن‌ها استفاده می‌شود. یک طراح بازی ضمن آن‌که باید ایده خوبی در ارتباط با داستان بازی و کاراکترها داشته باشد، باید توانایی پیاده‌سازی این ایده‌ها را نیز داشته باشد و بتواند از ابزار‌های هنری و فنی در این زمینه استفاده کند.

نکته‌ای که شاید خیلی از کاربران از وجود آن بی‌اطلاع باشند این است که بازی‌های بزرگ ماحصل همکاری یک تیم مشترک از متخصصانی است که هر یک مسئولیت انجام کار خاصی را برعهده دارند. با این‌حال، تمامی این افراد باید زیر نظر فردی که طراح بازی است به کار خود ادامه دهند. به‌طور مثال، چه کسی باید تعیین می‌کند که در یک بازی شوتر اول شخص، چند گلوله باید در خشاب اسلحه باشد، هر بخش یک بازی باید چه میزان از سختی را داشته باشد، آیا هر مرحله دارای یک تایم زمانی است؟ یک اسلحه باید با چه سرعتی شلیک کند؟ نحوه تعویض خشاب به چه صورتی است؟ بررسی تمامی این پرسش‌ها در حوزه‌ای که طراحی بازی نامیده می‌شود و توسط طراح بازی پاسخ داده می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این توصیف باید بگوییم که طراحی بازی یکی از متنوع‌ترین نقش‌ها در صنعت بازی‌سازی است.

ابزارهای موردنیاز طراحان بازی

ابزار‌هایی که طراحان بازی‌های ویدیویی از آن‌ها بهره می‌برند، یکسان نیست و بسته به خط‌مشی‌های استودیوهای بازی‌سازی دارد. با این‌حال، برخی ابزار‌ها وجود دارند که همه طراحان بازی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. ابزار‌های طراحی با توجه به موتوری که بازی بر مبنای آن ایجاد می‌شود توسعه پیدا می‌کنند. از جمله ابزارهای مشترک در دسترس طراحان بازی باید به Blender، Autodesk Softimage، Autodesk Maya، Autodesk 3ds Max، Adobe Photoshop، gimp، nity3d Game engine، UDK Game Engine، CryEngine Game Engine، Xnormal و غیره اشاره کرد.
اولین مرحله در طراحی بازی‌ها با ایده‌پردازی آغاز می‌شود. ایده‌هایی که باید در مکانی مکتوب شوند. به‌طور معمول نرم‌افزار ورد مایکروسافت اصلی‌ترین ابزاری است که برای ثبت ایده‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل، یک طراح بازی باید آشنایی خوبی با نرم‌افزارهای ویرایش متن داشته باشد، زیرا روند ساخت بازی نیازمند مستنداتی است که شامل جداول، عکس، فهرست، توضیحات، پاورقی و غیره می‌شوند. ایده‌های اصلی بازی و مراحل بازی باید قبل از کدنویسی آماده شوند. از این‌رو، یک طراح بازی باید در زمین سناریونویسی به زبان ساده مهارت کافی داشته باشد، به‌ویژه زمانی که باید مستنداتی برای بازی نوشته شوند تا برنامه‌نویسان، طراحان جلوه‌های گرافیکی و صوتی بر مبنای آن گام بردارند.
یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی که طراحان بازی باید با آن آشنایی خوبی داشته باشند، نرم‌افزار اکسل مایکروسافت است. اکسل به واسطه توانایی در نگه‌داری اطلاعات و فرمول‌های ریاضی به طراحان در محاسبه جنبه‌های ریاضی کمک فراوانی می‌کند. هنگامی که قصد استفاده از نرم‌افزار اکسل را دارید، ضروری است با اسکریپت‌نویسی اکسل آشنا باشید. آشنایی با اسکریپت‌نویسی هنگام ساخت جداولی که اطلاعات را نگه‌داری می‌کنند ضروری است. در این حالت، برنامه‌نویسان بازی می‌توانند کد‌هایی بنویسند که اطلاعات موجود در جداول را مستقیم استخراج و وارد بازی کند.
سومین ابزار کاربردی‌ای که یک طراح باید آشنایی خوبی با آن داشته باشد، مایکروسافت ویزیو (Microsoft Visio) است که برای طراحی دیاگرام، فلوچارت و پایپ‌لاین از آن استفاده می‌شود. به طور مثال، برای تعیین این موضوع که از جان شخصیت بازی کم می‌شود، چه اتفاقی خواهد افتاد، وقتی بازیکن از بازی خارج شود چه صفحه‌ای باید ظاهر شود یا این که بازیکن باید چه کار‌هایی انجام دهد تا بتواند بازی را ذخیره کند، به یک مجموعه مراحلی نیاز است که دیاگرام‌ها و فلوچارت‌ها تشریح این مسائل را ساده می‌کنند. در بهترین حالت، تمامی جریان بازی باید به‌شکل دیاگرام نمایش داده شود تا برنامه‌نویسان دقیقا بدانند که باید چه کاری را انجام دهند.
چهارمین ابزاری که یک طراح بازی باید به‌فکر یادگیری آن باشد، فتوشاپ است. توجه به این نکته ضروری است که طراح بازی قرار نیست بافت‌های بازی را طراحی کند، زیرا آن‌ها از فتوشاپ برای نشان دادن آن چیزی که در بازی نیاز است استفاده می‌کنند. قبل از اینکه طراح، معمایی در یک بازی استراتژی یا معمایی آماده کند، باید تصویر کلی آن‌را در فتوشاپ ایجاد کند. در نتیجه طراح باید تعیین کند که عناصر مورد نیاز در بازی مثل جعبه‌های افزایشی، گلوله‌ها و... در چه مکان‌هایی باید قرار گیرند، دشمنان از چه مکان‌هایی ظاهر ‌شوند یا در چه بخش‌هایی صحنه‌های ویدیویی نشان داده شود. در این‌جا هدف این نیست که به شکل حرفه‌ای فوتوشاپ را بدانید، بلکه تنها کافی است نحوه کار با لایه‌ها در فوتوشاپ را بدانید، متن بنویسید، عکس‌های مرجع را ویرایش کنید و فایل‌های با خروجی موردنظر را آماده کنید.
در تیمهای ساخت بازی جلسات به شکل مستمر برگزار می‌شود، به همین دلیل به تخته سفیدی نیاز دارید تا طراحی‌های کلی، نوشتن وظایف و هر چیزی را که در لحظه به ذهن می‌رسد ثبت کنید.

ابزارهای تخصصی موردنیاز طراحان بازی

استودیو‌های بازی‌سازی یا از موتور‌های دارای لایسنس تجاری استفاده می‌کنند یا خودشان موتور را ایجاد می‌کنند. این نکته مشخص می‌کند که طراح بازی باید از چه ابزاری استفاده کند. ابزارها و موتورهایی مانند Unity 3D و Unreal اصلی‌ترین گزینه در این زمینه هستند. هر طراح بازی باید با نحوه کارکرد با این موتورها آشنا باشد تا بتواند وظایف محوله را به بهترین شکل انجام دهد. برخی از این ابزارها کاربرد گسترده‌تری دارند، به‌طور مثال اگر با موتور بازی‌سازی یونیتی آشنا شوید، این شانس را دارید تا در بیشتر استودیوهای بازی مشغول به کار شوید. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید این است که نرم‌افزار‌هایی مثل مایا و تری‌دی استودیو مکس تنها برای مدل‌سازی و انمیشین‌سازی استفاده نمی‌شوند، بلکه به‌عنوان ابزار طراحی مرحله‌ای نیز کاربرد دارند. این نرم افزارها همه‌منظوره هستند، زیرا می‌توان از طریق افزونه‌هایی قدرت آن‌ها را دوچندان کرد. برای این منظور باید توانایی ساخت افزونه‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی مثل سی‌پلاس‌پلاس، جاوا یا زبان‌هایی را که توسط خود ابزارها پشتیبانی می‌شوند داشته باشید.

مهارت‌های مورد نیاز طراحان بازی

 

طراح بازی‌های ویدیویی کیست؟

 

مهارت‌های قدرت انتقال مطلب و حل مسئله  

برخی طراحان می‌توانند همانند یک برنامه‌نویس اسکریپت‌های کاربردی بنویسند، اما نمی‌توانند ایده‌های خود را به‌صورت دیداری به دیگران انتقال دهند. برعکس این قضیه نیز صادق است، برخی دیگر از طراحان می‌توانند ایده‌ها و مراحل را به‌زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی‌ کنند، اما قادر به کدنویسی نیستند. یک طراح بازی متبحر باید توانایی اسکریپت‌نویسی و انتقال ایده‌ها را داشته باشد. از دید یک شرکت بازی‌سازی این فرد قادر است کار دو نفر را انجام دهد و به همین دلیل ارزشمند است.

مهارت‌های طراحی خصلت‌ها و ویژگی‌ها

اگر تصور می‌کنید با طراحی یک مبارزه نفربه‌نفر شما به‌عنوان یک طراح بازی عالی شناخته می‌شوید، اشتباه می‌کنید. استودیوهای بازی‌سازی بیشتر به‌دنبال افرادی هستند که می‌توانند یک سیستم یا ویژگی بازی را به‌صورت کلی طراحی کنند. سعی کنید در طراحی‌های خود بلندپروازانه فکر کنید. اجازه دهید طراحان تازه‌کار جزئیات را طراحی کنند و به‌جای طراحی یک تفنگ خاص که دیوار‌ را سوراخ می‌کند به‌فکر طراحی یک سیستم جدید برای سلاح‌ها باشید. این‌کار کمک می‌کند تا به تجسم‌سازی بازی بپردازید.

مهارت‌های ارتباط جمعی

طراحی بازی نقطه‌ای میان برنامه‌نویسی، طراحی گرافیکی و تهیه‌کنندگی بازی است. برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی شرح وظایف مشخصی دارد. تهیه‌کننده نیز به‌دنبال ناشران و کانال‌های نشر بازی است، اما گاهی‌اوقات شرح وظایف طراح بازی مشخص نیست. کاری که یک طراح بازی انجام می‌دهد مرتبط کردن تمامی اعضا تیم با یک‌دیگر است. این فرد باید بتواند با مخاطبان مختلف با زبان آن‌ها صحبت کند، زیرا برنامه‌نویسان و طراحان هنری مثل هم فکر نمی‌کنند. هم‌چنین طراحی که بتواند ایده‌ها و بازی را به‌صورت یک ایده کامل ارائه کند ارزش خاصی دارد.

مدیریت زمان

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید توجه به زمان‌بندی است، به‌ویژه اگر با محدودیت زمانی برای انتشار بازی روبه‌رو هستید. توانایی انجام کار با کیفیت در زمان محدود سخت است، اما باید به انتظارات به‌درستی پاسخ داد.

مهارت انتقال پیام و یاد دادن

اگر بتوانید به‌مرور زمان مهارت‌های بالا را به دیگران منتقل کنید، استرس کارتان کمتر می‌شود و به‌شکل ساده‌تری قادر به انجام وظایف هستید.

چگونه یک طراح بازی شویم؟

در گذشته برای آن‌که به یک طراح بازی تبدیل شوید، مسیر نسبتا سختی پیش روی شما قرار داشت، اما امروزه این‌گونه نیست. به‌طور معمول مسیری که برای تبدیل شدن به یک طراح بازی باید پشت سر بگذارید، به‌شرح زیر است:
در اولین گام باید تستر بازی شوید تا بتوانید با نحوه ساخت و تولید بازی‌ها آشنا شوید. از این طریق درک خواهید کرد که صنعت بازی چگونه کار می‌کند. علاوه بر این، از موقعیت تستر قادر هستید راه خود به‌سمت موقعیت‌های بزرگ‌تری مثل تولید را هموار کنید. با کار در زمینه تولید ارتباط بهتری با استودیوهای توسعه بازی خواهید داشت و می‌توانید علاقه خود را به طراحی بازی نشان دهید. به‌طور معمول، مسیر طراح بازی شدن از تستر بودن به تولیدکنندگی و طراحی بازی چیزی نزدیک به ۳ سال طول می‌کشد.
اگر به‌دنبال آن هستید تا نکات مهم را به‌شکل ساخت‌یافته و منظم دریافت کنید، در این صورت بهتر است به‌سراغ رشته‌ها ساخت بازی‌های ویدیویی در دانشگاه‌ها یا دوره‌های آموزش بازی‌سازی بروید که موسسات برگزار می‌کنند. با گذراندن ۴ سال در دانشگاه، با ابزار‌های طراحی بازی آشنا می‌شوید. علاوه بر این، بیشتر دوره‌های طراحی بازی، شما را با محیط ساخت بازی آشنا می‌کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا شما را با یک بازی واقعی تمام‌شده و تجربه‌ای از طراحی بازی روبه‌رو می‌کنند که قادر هستید در رزومه خود به آن اشاره کنید. علاوه بر این، شانس آشنایی با استودیوهای توسعه بازی را خواهید داشت.
مسیر دیگر ورود به این حوزه خودآموزی است که بیشتر کاربران به‌سمت آن می‌روند. پلتفرم‌های iOS و اندروید مسیرهای خوبی برای شروع ساخت بازی‌های کوچک هستند. هر فردی می‌تواند به‌سادگی یک بازی برای این پلتفرم‌ها طراحی کند، زیرا پیچیدگی ی خاصی ندارد. اگر بتوانید به‌خوبی بازی را کدنویسی و طراحی کنید، شانس استخدام شدن در استودیوها دوچندان خواهد شد، به‌ویژه اگر آن استودیو روی پلتفرم مشابهی که شما با آن کار کرده‌اید متمرکز است. اینکه چه مدت زمان می‌برد تا یک بازی مستقل ایجاد کنید به دانش، استعداد و تجربه‌تان بستگی دارد.

 

طراح بازی‌های ویدیویی کیست؟

 

تئوری بازی‌ها

یکی از نکات مهمی که به‌عنوان یک طراح بازی باید به آن دقت کنید، تئوری بازی‌ها است که در زیرمجموعه مبحث «تحقیق در عملیات» قرار می‌گیرد. به‌طور خلاصه، تئوری بازی‌ به تحلیل و تحقیقات عمیق پیرامون تاثیرگذاری بازی‌ها بر بازیکنان، تعامل آن‌ها با بازی‌ها و کاربرد آن‌ها در حوزه‌های مختلف اشاره دارد. با توجه به این‌که، بازی‌های ویدیویی پیچیدگی خاصی دارند و در حالت آنلاین در گروه رسانه‌های جمعی قرار می‌گیرند که به‌وفور در دسترس کاربران قرار دارند و از فناوری‌های پیچیده و تعاملی در ساخت آن‌ها استفاده شده، از این‌رو مهم است به‌عنوان یک طراح شناخت کاملی در ارتباط با این موضوع داشته باشید. امروزه، بازی‌های ویدیویی با پیشرفت فناوری‌های تعاملی شکل پیچیده‌‌ای پیدا کرده‌اند و به‌اندازه‌ای تکامل پیدا کرده‌اند که واقعیت‌های دنیای واقعی را به‌خوبی منعکس می‌کنند و نکات بسیاری را به گیمرها می‌آموزند. اگر قصد دارید به ژانرهای مختلف صنعت بازی وارد شوید باید بتوانید الگوهای قدیمی را با ابداعات جدید درهم آمیخته و محصولی کاملا هدفمند ارائه کنید تا به‌شکل کاملا ملموس بر مخاطبان تاثیرگذار باشند. به همین دلیل ضروری است روی مبحث تئوری بازی‌ها متمرکز شوید. تئوری بازی‌ها به پژوهش در ارتباط با بازی‌ها، ساختار بازی‌های ویدیویی، نقش آن‌ها در جامعه و فرهنگ و توانایی آن‌ها در شناسایی مشکلات اشاره دارد. رویکردهای مطالعاتی مرتبط با بازی‌ها را باید به سه شاخه اصلی مطالعه تاثیر بازی‌ها روی انسان‌ها، چگونگی ساخت یک بازی و تعامل کاربران با آن، بررسی این موضوع که بازی‌ها بر مبنای چه دیدگاهی طراحی می‌شوند و در نظر دارند چه مفاهیمی را انتقال دهند و درک طراحی و توسعه بازی‌ها، این‌که چگونه بازی‌های بهتری بسازیم و چگونه بازی‌ها می‌توانند باعث پیشرفت و گسترش روزافزون فناوری‌ها شوند، طبقه‌بندی کرد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 1 - رای: 16)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg